Ini adalah blog bersama Marea, Paizul, Nini & Dila.
Khas buat pencinta makanan & kaki melancong yang ada di luar sana.
Jom kita jalan-jalan sambil makan~

Thursday, December 8, 2011

Bangkinang, Kampar, Riau - Bumi Serambi Mekah

Esoknya kitorang bergerak ke kota Bangkinang yang terletak di Kampar, Riau. Niat asal nak pegi Siak Sri Inderapura, tapi disebabkan masalah bekalan minyak di sana, maka kami pegi Bangkinang yg lebih dekat. Orang Malaysia kalau pergi ke Riau memang selalunya akan melawat kota Siak Sri Inderapura.

Kota Bangkinang terkenal dengan jolokan bumi serambi Mekah bagi wilayah Riau. Di sini terdapat banyak masjid dan sebuah masjid besar dan penduduknya memang kuat pegangan agama. Masyarakat keturunan suku Kampar yg banyak di negeri Pahang dan Perak di Malaysia semangnya dipercayai berasal dari sini.

Islamic centre - Masjid besar milik pemerintah Kampar + madrasah







Minum dulu di sekitar masjid di kota Bangkinang....penat diorang bawa aku ke tempat ni..sampai demam2..Terima kasih banyak ye =)






Seterusnya, kami melawat di kawasan2 kampung di Kabupaten (daerah) kampar ni. Rumah-rumah di sini hampir sama dengan rumah-rumah yg terdapat di kampung2 di Malaysia.


Sebijik macam rumah-rumah kat Malaysia

Rumah tradisional Melayu Kampar...
kalau perasan, di perak pun ada gak  rumah yg atapnya nak sama  macam ni



Berhampiran dengan pusat kota bangkinang, terdapat sebuah kawasan pentadbiran yg dikenali sebagai Bukit Candika. Hampir semua kompleks dan pejabat pemerintah Kampar terletak di sini termasuk sebuah stadium PON (Pekan Olahraga Nasional). Bangunan-bangunan di sini semuanya mempunyai design Melayu kampar dan moden...










Dah lewat petang tu kitorang pun balik ke Pekanbaru


Politeknik Kampar yg terletak di jalan antara Kampar ke Pekanbaru

more stories at: kirapu.blogspot.com

No comments:

Post a Comment